For at sikre ensartethed på klubbens hold, og gøre det lettere at skifte imellem hold, anvendes nedenstående regler på alle hold.
Dermed sikres der, at der cykles på samme måde.
Når der cykles i Cykelglæden, køres der udelukkende 1-1 og 2-2. Aldrig bredere end 2-2.
Der cykles 1-1 når der er fuldt optrukket, samt når vejen er smal eller udsigtsforholdene er dårlige. Dette er f.eks. ved sving eller bakker, hvor der ikke kan ses langt nok frem.
Der cykles kun 2-2 når forholdene tillader dette.
Formationen holdes igennem sving, og der accelereres ikke før bagerste mand har meldt samling. Er man i tvivl, kan man kalde ”alle med”.
Der køres samlet op ad bakker, med mindre kaptajnen melder ”fri til toppen”.
Der køres i hold af maksimalt 12 personer. Er der flere til træning på dagen, deles der i hold af maksimalt 12 personer.
Vi cykler altid på cykelsti, hvis der er en på ruten.
Der skiftes altid med uret rundt. Det betyder, at rytteren til venstre (yderst) skifter ind foran rytteren til højre.
Ved kørsel i 2-2 skiftes der 1 rytter ad gangen, og det sker ved at inderste kæde slækker lidt på hastigheden, så yderste rytter ikke skal accelerere for at komme ind foran.
Ved kørsel i 1-1 skiftes der ved, at kæden passerer venstre om den rytter, som skal ud af skiftet. Rytteren der skal ud af skiftet, slækker på farten så kæden kan køre forbi uden at accelerere.
Når der skiftes fra 2-2 til 1-1, er det yderste rytter der trækker ind foran den inderste. Det er samme rytter, som trækker ud igen når der meldes 2-2.
Når inderste rytter kan se, at der er plads til at trække ind foran, meldes der ”fri”
Kaptajnen starter træningen ud, med at informere omkring dagens træning. Dette dækker over dagens rute, men kan også være specielle forhold, så som vindforhold, bakketræning eller andet relevant information.
Træning slutter altid med, at gruppen snakker om dagens træning, og giver feedback til kaptajnen.
Kaptajner sørger for, at der altid er meldt en rute ud til dagens træning. Dette giver rytterne mulighed for, at forberede sig på træningen, samt at indlæse ruten på deres cykelcomputere.
Kommandoer er vigtige for, at holdet kører sikkert og effektivt. Alle kommandoer meldes klart og tydeligt videre – fra begge ender af gruppen.
Kommandoerne der bruges i klubben :